Holandia- raj dla rowerzystów
Holandia to kraj, w którym rower stanowi podstawowy środek transportu, ba w dużych aglomeracjach wypiera transport samochodowy, a cała infrastruktura drogowa dostosowywana jest właśnie pod te jednoślady. Holendrzy stawiają na rower. Inwestują w ścieżki rowerowe, parkingi rowerowe, lokalne władze promują i zachęcają do korzystania z roweru jako głównego środka transportu.
Rower rządzi!
Przykład miasta Groningen doskonale pokazuje jak duży nacisk kładzie się na rozwój infrastruktury rowerowej Holandii. Według statystyk przeprowadzonych w tym mieście przejazdy rowerem stanowią tutaj 48% wszystkich podróży i 58% podróży niepieszych.
Priorytetem władz tego miasta stało się zatem stworzenie bezpiecznych i komfortowych warunków dla rowerzystów poruszających się w granicach administracyjnych miasta. Jednym z głównych kroków w tym kierunku było uchwalenie w 1987 ustawy dotyczącej specjalnej polityki transportowej, która dała wiele przywilejów rowerzystom ograniczając tym samym ruch samochodowy.
Jednocześnie podjęto odpowiednie działania w celu rozbudowania infrastruktury rowerowej poprzez:
-
rozbudowę sieci ścieżek rowerowych (mosty i tunele tylko dla rowerzystów i pieszych, szerokie, dwujezdniowe ścieżki)
-
stworzenie sygnalizacji świetlnej tylko dla rowerzystów
-
dla zwiększenia komfortu rowerzystów stworzono oddzielne miejsca przed samochodami stojącymi na sygnalizacji świetlnej po to by zwiększyć bezpieczeństwo i ograniczyć wdychanie spalin przez cyklistów.
Ogromna ilość rowerów spowodowała ustawienie pod szkołami, sklepami, zakładami pracy, instytucjami, ogromnych ilości stojaków rowerowych, a także stworzenia parkingów rowerowych umożliwiających zaparkowanie ponad tysiąca rowerów.
Jeździsz rowerem – dostajesz pieniądze!
Sprytnym ruchem niektórych pracodawców holenderskich jest zachęcanie do korzystania z roweru jako głównego środka transportu do pracy poprzez wypłacanie dodatku do wynagrodzeń w przypadku korzystania z roweru jako głównego środka transportu do pracy. Przykładowo Urząd Miasta Groningen wypłaca 100 guldenów (200zł) rocznie lub dwa razy więcej, jeżeli odległość przekracza 10km.
Rowerowy raj
Holandia jest jednym z najbardziej przyjaznych miejsc dla cyklistów w Europie, a może i na świecie. Dzięki pro-rowerowej polityce kraj ten sukcesywnie obniża natężenie ruchu samochodowego, stwarza możliwość szybkiego i sprawnego poruszania się po dużych miastach, chroni środowisko naturalne promując jednocześnie zdrowy i tani środek transportu jakim jest rower.