Plan rozbudowy infrastruktury rowerowej
W ramach Działania V.2 „Trasy rowerowe” Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PO RPW) wdrożonych będzie 5 projektów budowy tras rowerowych, w ramach całościowej inwestycji pod nazwą „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej”. Trasy będą stanowiły razem spójną całość.
Każdy z programów będzie składał się z 2 komponentów:
- Budowa i znakowanie ścieżek rowerowych o utwardzonej nawierzchni (głównie w granicach miast),które umożliwią bezpieczne i pewne przemieszczanie się po mieście oraz zespolą miejsca przewodnie z punktu widzenia ruchu rowerowego (dworce kolejowe, autobusowe, parkingi, atrakcje turystyczne), a także bezkolizyjnie przeniosą ruch rowerowy poza teren miejski
- Określenie i znakowanie tras rowerowych na terenie pozamiejskim gdzie, z uwagi na środowisko naturalne nie jest wskazane położenie nawierzchni bitumicznej lub betonowej
Oprócz tego finansowane będą projekty polegające na budowie i montażu podstawowej infrastruktury towarzyszącej tj. stojaków na rowery, wiat postojowych, wiat widokowych itp. oraz innych urządzeń mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu rowerowego w aglomeracjach miejskich i ochronie środowiska naturalnego przed intensywnym ruchem turystycznym. Poza tym, przeprowadzone zmiany w Programie Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej przewidują również realizację programu dotyczącego promocji tras rowerowych Polski Wschodniej, w zakresie którego finansowane będą przedsięwzięcia polegające m.in. na:
- utworzeniu systemu identyfikacji wizualnej,
- zaplanowaniu i podjęciu działań informacyjno-promocyjnych,
- zaprojektowaniu, stworzeniu oraz zarządzaniu portalem internetowym dla użytkowników tras.
W odniesieniu do zakresów technicznych projektu, zakłada się wysokie standardy budowy dróg dla rowerów oraz normy prowadzenia trasy przyjazne rowerzystom.
Regionalne Programy Operacyjne
W ramach RPO województw wschodnich (warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie, podkarpackie) na trasy rowerowe zarezerwowano w ramach kategorii interwencji 24 ok. 26 mln euro. Według obecnego stanu wprowadzania podpisano 25 umów o dofinansowanie w ww. województwach o wartości ogółem 87 673 301 zł (wartość dofinansowania UE – 52 884 410 zł).
Szczegółowe informacje dla poszczególnych regionów przedstawiają się następująco:
a) w ramach RPO Warmia i Mazury projekty dotyczące ścieżek rowerowych dokonywane są w poddziałaniu 2.1.4. Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna osi priorytetowej Turystyka.
Zarezerwowano na powyższe działania ponad 5,3 mln euro, w tym ponad 4,5 mln euro środków EFRR. Do tej pory odbyły się dwa konkursy dotyczące ścieżek rowerowych.
W konkursach wybrano do dofinansowania łącznie 12 projektów. W związku z wykorzystaną alokacją na przedmiotowe działanie, nie planuje się kolejnych konkursów. Oto niektóre projekty objęte zadofinansowaniem:
-
Budowa Mazurskiego Traktu Rowerowego wokół Jeziora Niegocin Giżycko
-
Budowa turystyczno - rekreacyjnego ciągu ścieżek rowerowych łączących tereny jeziora Długiego, Lasu Miejskiego i Starego Miasta – Gmina Miejska Olsztyn
-
Budowa chodnika i ścieżki rowerowej w Biskupcu
-
Budowa ścieżki rowerowej polegająca na adaptacji nieczynnego torowiska na odcinku Lidzbark Warmiński – Orneta – Powiat Lidzbarski
-
Budowa ciągu pieszo – rowerowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą w mieście i gminie Węgorzewo
-
Budowa ścieżki rowerowej przy drodze powiatowej nr 1805N Giżycko - Perkunowo – Powiat Giżycki
-
Budowa Mazurskiego Traktu Rowerowego wokół jeziora Niegocin
-
Budowa ścieżki rowerowej wzdłuż rzeki Pisy w Piszu – Gmina Miejsko – Wiejska Pisz
b) w ramach RPO woj. lubelskiego przeznaczenie środków przypadających na kategorię 24 Ścieżki rowerowe wynosi 19 216 082 EURO. W Działaniu 7.1. Infrastruktura kultury i turystyki, w trzech naborach, w których możliwe było ubieganie się o środki finansowe na budowę tras rowerowych, złożono razem 78 wniosków. IZ zakwalifikowała do dofinansowania 37 wniosków na kwotę 115005 584,76 PLN. W ramach kategorii 24 podpisano ogółem 10 umów na kwotę 59 092 258 PLN, w tym 36 506 015 PLN dofinansowania UE. Jednocześnie należy podkreślić, że w kolejnych latach IZ RPO WL nie planuje naborów w zakresie budowy nowych ścieżek rowerowych.
c) W RPO woj. świętokrzyskiego jedynie w ramach działania 5.3 Inwestycje w sferę dziedzictwa kulturowego, turystyki i sportu,zidentyfikowano projekt Gminy Nowy Korczyn pn. ,,Budowa ścieżek rowerowych na terenie gm. Nowy Korczyn’’ – całkowita wartość inwestycji 1
700 000 zł , w tym kwota dofinansowania z EFRR – 1 020 000 zł. Natomiast ścieżki rowerowe wystąpiły także jako element powiązany inwestycjom drogowym, w niektórych projektach w działaniu 3.1 i 3.2 (infrastruktura
komunikacyjna), jednak oszacowanie kwoty pokrywającej ich koszt nie jest możliwe.
d) w ramach RPO woj. podkarpackiego możliwość dofinansowania ścieżek rowerowych występuje głównie w działaniu 5.3 Infrastruktura sportowa i
rekreacyjna. Wg dysponowanych danych nie została jeszcze podpisana żadna umowa dotycząca ścieżek rowerowych (1 wniosek jest na liście rezerwowej).
e) W RPO woj. podlaskiego na ścieżki rowerowe nie została wyodrębniona alokacja w ramach kategorii 24. Jak dotąd w realizowanych
inwestycjach ścieżki rowerowe wystąpiły tylko przy dwóch projektach jedynie jego element, nie będąc głównym przedmiotem projektu.